۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۵۹۴۱۷۳

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۹ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۹ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
برای 6 میلیون و 150 هزار کارگری که نام آنها در فهرست بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، مبلغ 200 هزار تومان اعتبار برای بسته حمایتی واریز می شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۹ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

وزیر صنعت به خودروسازان اولتیماتوم داد
 
رضا رحمانی در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و رئیس سازمان حمایت برگزار شد، بر ضرورت احقاق حقوق مردم در فروش خودرو تأکید کرد و افزود: سازمان حمایت و خودروسازان بر اساس مصوبات قانونی باید به گونه‌ای عمل کنند که رضایت مردم در پیش‌فروش خودرو‌ها جلب شود.

وی افزود: هیچ گونه مماشاتی از سازمان حمایت در برابر احقاق حقوق مردم مورد قبول نیست و باید به صورت روزمره دستورات صادر شده را پیگیری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اطلاع‌رسانی از نحوه واگذاری و اطمینان بخشیدن به مردم نسبت به احقاق حق‌شان موضوعی است که هم خودروسازان و هم سازمان حمایت باید به طور جدی در آن اهتمام کنند.
_________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز  
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۸ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۶۳ هزار و ۸۱۹ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۱ دلار معامله می‌شود.

** قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز قبل کاهش داشته است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند. نرخ فروش یورو نیز ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان و خرید یورو ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است.
_________________________

شاخص کل بورس وارد کانال۱۶۶هزار واحدی شد/ رشد ۵۳۶ واحدی شاخص کل
 
بورس تهران پس از آنکه در هفته گذشته ۰.۵ درصد بازدهی مثبت شاخص کل بر جای گذاشت، اولین روز هفته را نیز با روندی مثبت به پایان رساند. بر همین اساس شاخص کل بورس تهران با رشد ۵۳۶ واحدی به کار خود پایان داد تاذ وارد کانال۱۶۶ هزار واحدی شود. شاخص هم وزن نیز امروز صعودی شد و حدود ۱۶۰ واحد ارتقا یافت.

پایان هفته طلایی برای بازار‌های جهانی یکی از مهمترین دلایل روی خوش سهامداران به نماد‌های کالامحور در اولین روز هفته بود. بر همین اساس امیدواری به بهبود روابط تجاری آمریکا و چین بار دیگر اهرم قدرتمندی برای رشد بازار‌های جهانی شد.

با وجود اینکه در روز‌های پایانی هفته شاخص دلار آمریکا روند مثبتی را پشت سر گذاشت، اما کامودیتی‌ها و نفت نیز در مسیر رشد قرار گرفتند. بر همین اساس نفت برنت طی این مدت توانست از مرز ۶۰ دلار عبور کند و در کانال ۶۲ دلاری قرار گرفت. کامودیتی‌ها نیز در روز جمعه با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۱۹ واحدی بر روی رقم دو هزار و سه واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های باپالایش نفت بندر عباس با ۲۰۳ واحد و پالایش نفت اصفهان با ۱۶۲ واحد و پتروشیمی پارس با ۱۰۹ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۳۲۶ واحد، بانک ملت با ۵۰ واحد و بانک تجارت با ۴۳ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

از سوی دیگر، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۵۳۰ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۶۱ هزار و ۶۳۱ نوبت داد و ستد بود.

تغییر مالکیت روزانه بورس نیز همچنان به نفع حقیقی‌ها باقی ماند. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت روزانه بورس تهران به حدود ۳۰ میلیارد تومان رسید. بیشترین خرید بازیگران خرد در گروه فرآورده‌های نفتی بود و در مقابل حقوقی‌ها بیشترین حمایت را از بانک‌ها داشتند.
_________________________

۶ میلیون و ۱۵۰ هزار کارگر امروز بسته حمایتی دریافت می‌کنند

رحیم اردلان، معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی روز شنبه اظهار داشت: از امروز واریز اعتبار بسته حمایتی افراد تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی آغاز می‌شود و اگر سیستم بانکی دچار اشکالی نشود، تا شامگاه امروز تمامی واریز‌ها انجام خواهد شد؛ در غیراین صورت این مرحله از طرح بسته حمایتی تا پایان فردا (یکشنبه ۳۰ دی ماه جاری) به اتمام می‌رسد.
 
این مقام مسئول افزود: بسته حمایتی در هر خانواده به یک نفر تعلق گرفته و مبلغ به حساب سرپرست خانوار که در سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت شده است، واریز می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در خانواده‌ای یک نفر تحث پوشش سازمان بهزیستی و فردی دیگر تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی و سرپرست خانوار نیز بازنشسته باشد به این خانواده فقط یک بسته حمایتی تعلق می‌گیرد و مبلغ آن که براساس تعداد افراد خانوار تعیین می‌شود، به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

بسته حمایتی ۲ مرحله دیگر واریز می‌شود

این مقام مسئول گفت: ارزش بسته حمایتی برای خانوار یک نفره ۱۰۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۱۵۰ هزار تومان، خانوار سه نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۲۵۰ هزار تومان، خانوار پنج نفره ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
 
معاون سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: تا پایان سال باید سه نوبت بسته حمایتی برای گروه‌های مشمول پرداخت شود که ارزش مجموع این سه بسته ۶۰۰ هزار تومان است و تاکنون یک نوبت از اجرای طرح توزیع بسته حمایتی اجرایی شده است.

اعلام فهرست بیمه شدگان خویش فرما به سازمان هدفمندی یارانه‌ها

اردلان در پاسخ به اینکه آیا افراد تحت پوشش خویش فرما و بیمه سلامت نیز مشمول دریافت بسته حمایتی می‌شوند یا خیر؟ تصریح کرد: افراد تحث پوشش بیمه سلامت زیر نظر سازمان تامین اجتماعی نیستند، اما اسامی افرادی که تحت پوشش بیمه اختیاری هستند را برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال کرده ایم تا در صورت صلاحدید و تشخیص بسته حمایتی برای این افراد واریز شود.

معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: تشخیص اینکه آیا افراد تحت پوشش بیمه خویش فرما مشمول بسته حمایتی می‌شوند یا خیر به عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است و تامین اجتماعی در این باره تصمیم گیر نیست.

بنا به این گزارش، پس از نوسان قیمت ارز و تاثیر آن بر کالا‌های مصرفی، پیشنهاد افزایش حقوق کارگران مطرح شد. در پی این روند، دولت طرح توزیع بسته حمایتی میان قشر‌های آسیب پذیر و زیر پوشش نهاد‌های حمایتی و آن دسته از افرادی را که حقوق ماهیانه آنان کمتر از سه میلیون تومان است، ارائه کرد.

تاکنون افرادی که زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند و همچنین بازنشستگان لشگری، کشوری، تامین اجتماعی و کارمندان دولت این بسته حمایتی را دریافت کرده اند. مبلغ بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومان است.
_________________________

شرط موفقیت حذف صفر از پول ملی

سلیمی، کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح حذف صفر از پول ملی اظهار کرد: این طرح با شرایط فعلی جز بار روانی، تاثیر خاصی در بخش حقیقی اقتصاد و متغیر‌های کلان اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت کالا‌های اساسی خانوار، مسکن، خودرو، لوازم خانگی، ارز و به عبارتی تورم در تمام بخش‌ها در حال افزایش است، تصریح کرد: با نگاهی به تجربه کشور‌ها قابل مشاهده است که کشور‌هایی به عنوان نمونه‌های موفق معرفی شده‌اند که بتوانند بعد از اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی، تورم را تثبیت کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان مثالی از نمونه حذف صفر از پول ملی در کشور‌های دیگر ادامه داد: در برزیل نرخ تورم در سال ۱۹۸۰ برابر با ۱۰۱ درصد بود که این کشور در سال ۱۹۹۰ اقدام به الحاق به سازمان تجارت جهانی و استفاده از سیاست‌های توسعه صادرات و کاهش نرخ تعرفه کرد و در سال ۱۹۹۳ باوجود اینکه نرخ تورم در برزیل ۱۲۷ درصد بود، نسبت به حذف سه صفر از پول ملی اقدام کرد.

وی ادامه داد: سیاست‌های کنترل، کاهش و تثبیت نرخ تورم در سال ۱۹۹۹ با اجرای سیاست هدف‌گذاری نرخ تورم توسط بانک مرکزی برزیل جواب داد و نرخ تورم در این سال به پنج درصد کاهش یافت و در طول این سال‌ها نرخ تورم در برزیل از ۱۰ درصد افزایش نیافته و در سال ۲۰۱۷ این نرخ معادل سه درصد بود.

به گفته این استاد دانشگاه، در ترکیه نیز نرخ تورم از ابتدای دهه ۸۰ با سرعت بالایی در حال افزایش بود و براساس آمار بانک جهانی نرخ تورم این کشور ۹۴ درصد بود که بعد از سال ۲۰۰۶ این کشور نسبت به اجرای سیاست هدف‌گذاری تورم اقدام کرد و یکسال قبل از ان یعنی در سال ۲۰۰۵ معادل شش صفر از پول ملی خود را حذف کرد و توانست به عنوان نمونه موفق خود را در جهان مطرح کند. در طول سال‌های بعد از اجرای سیاست هدف‌گذاری نرخ تورم، این نرخ از ۱۱ درصد در ترکیه افزایش نیافته و بطور میانگین دارای نرخ تورم هشت در طول این سال‌ها هستند.

این اقتصاددان اظهار کرد: پس اگر بخواهیم می‌توانیم از کشور‌های موفق در اجرای طرح حذف صفر از پول ملی الگو برداری کنیم. حال که بانک مرکزی اقدام به اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی کرده، در مرحله بعد باید از سیاست هدف گذاری تورم نیز استفاده کند و مانند ۲۶ کشور هدف‌گذار تورم در دنیا که اقدام به هدف‌گذاری بلند مدت برای بازه‌های زمانی ۱۵ و ۲۰ ساله کرده‌اند، ایران نیز از این سیاست باید بهره ببرد تا اثرگذاری حذف صفر از پول ملی نمایان شود.

سلیمی با بیان اینکه حذف صفر بدون بهره‌برداری از سیاست‌های تثبیتی نرخ تورم کارایی چندانی نخواهد داشت، گفت: بهتر است در شرایط فعلی، کشور از سیاست دیگر نظیر توسعه صادرات و آزادی اقتصادی نیز بهره ببرد. بطور مثال کشور‌های کره شمالی، ونزوئلا، بولیوی، اوکراین، سودان، سومالی و ایران کشور‌هایی هستند که از سیاست جایگزینی واردات صرف و اقتصاد بسته استفاده می‌کنند که این امر منجر به کاهش رقابت و انحصاری عمل کردن شرکت‌های دولتی می‌شود و با نگاهی به آمار‌های بانک جهانی، درآمد سرانه این کشور‌ها زیر ۴۲۰۰ دلار، تورم بالای ۲۰ درصد، نرخ بهره بانکی بالای ۱۸ درصد و نرخ بیکاری بالای ۱۶ درصد است. در حالیکه کشور‌هایی همچون کانادا، اروپا، کره جنوبی و ژاپن با اقتصاد تماما باز هستند که درآمد سرانه‌شان بالای ۳۰ هزار دلار، تورم زیر پنج درصد، نرخ بهره بانکی متوسط سه درصد و نرخ بیکاری متوسط هفت درصد دارند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین در حالت کلی برای اثرگذاری سیاست حذف صفر از پول ملی، استفاده از سیاست هدف‌گذاری تورم، آزادی اقتصادی و خصوصی‌سازی موثر و شرط موفقیت است.
_________________________

افت شاخص محیط کسب و کار در پاییز ۹۷
 
بر اساس جدیدترین بررسی‌های صورت گرفته از پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز سال ۹۷ رقم این شاخص به ۶.۴۹ کاهش یافته است و در قیاس با عدد ۶.۴۰ فصل قبل افتی ۹ صدم درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین این عدد در قیاس با سال‌های پیش از آن روندی منفی طی کرده است تا جایی که در سال ۱۳۹۵ این عدد ۵.۸۵، در سال ۱۳۹۶، ۵.۷۸ و در پاییز ۱۳۹۶ هم، ۵.۸۵ بوده است.

ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط اقتصاد ایران و همچنین تغییرات به وجود آمده در قیمت مواد اولیه و محصولات اقتصادی اصلی‌ترین دلایلی هستند که به افت این شاخص منجر شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از بهار ۹۶ که وضعیت محیط کسب و کار بهبودی نسبی را نشان داده این روند همواره به شکل منفی دنبال شده و از ۵.۶۹ در نخستین فصل از سال گذشته به عدد فعلی نزول یافته است.

در کنار موارد مطرح شده محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی و برق و گاز در حوزه صنعت و خدمات و محدودیت دسترسی به آب مساعد در حوزه کشاورزی اصلی‌ترین عامل در این حوزه بوده است.

در میان استان‌ها نیز استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان در حوزه کسب و کار بهترین عملکرد را داشته‌اند و استان‌های خراسان شمالی، ایلام و کرمانشاه شرایط نامساعدتری را نسبت به دیگر استان‌ها به ثبت رسانده اند. البته با توجه به اینکه حداکثر فاصله میان بهترین و بدترین استان ۸۶ دهم درصد است نشان می‌دهد که شرایط در مقایسه میان استان‌های مختلف تفاوت چشمگیری را نشان نمی‌دهد.

در بررسی‌ها حوزه خدمات با ۶.۵۸ بدترین آمار را به ثبت رسانده است و پس از آن صنعت و کشاورزی قرار دارند.

اتاق بازرگانی این گزارش را با مشارکت بیش از ۷۱ درصدی واحد‌های نمونه و فعال اقتصادی کشور ارائه کرده است./۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات